לעבוד עם שותף או לעבוד לבד?

בצד הסיבות לעבוד לבד, קיימות סיבות נגדיות המעודדות עבודה עם שותפים. אמנה כעת את היתרונות והחסרונות של כל אחת מגישות אלו – לעבוד לבד או לפעול עם שותפים.

 

רשימת היתרונות גדולה מאוד – מי שעובד ללא שותפים, נהנה לבד מהרווחים של החברה; אין אף אחד שמפריע לו בעבודה; הוא עצמאי לעצמו; אדם שעובד לבד לא צריך לדווח לאף אחד; ההחלטות שלו מתקבלות פה אחד (הוא עצמו) והוא לא חייב בדין בחשבון לגביהן לאף אחד נוסף. כאן המקום לציין כי מרבית האנשים לא מתווכחים בינם לבין עצמם ואין להם חילוקי דעות פנימיים. בנוסף, בכל נקודה בה עלולים להתגלות קשיים, ניתן לפנות למומחים ואלה, כנגד תשלום, כמובן, יסייעו למנהל היחיד לפתור את בעייתו העסקית. ואם כבר יש צורך להשתמש בשירותיו של אדם מקצועי ומוכשר – הוא יכול להיות שכיר של החברה ולאו דווקא שותף בה.

זוהי רק רשימה חלקית של סיבות, הרשימה המלאה ארוכה הרבה יותר. פסיכולוגים ופסיכיאטרים יהיו מסוגלים להסביר כל אחת ואחת מסיבות אלו, לנמק אותן ולתת להן תוקף. השורה האחרונה היא כי אותו אדם מעדיף לעבוד לבד, בלי שותפים.

הדעה הרווחת בשוק, לעומת זאת, היא כי תמיד רצוי לעבוד עם אנשים נוספים ובעיקר עם שותפים עסקיים.

מדוע, במרבית המקרים, עדיף לעבוד עם שותפים? קודם כול – סינרגיה, מעצם הגדרתה היא פעילות חכמה מאוד. רוב הסיכויים הם ששני אנשים שייתכן וחושבים אחרת, יגיעו לתוצאה טובה הרבה יותר מאשר אדם אחד שחושב באותה צורה כל הזמן. לפי לוגיקה זו, אחד ועוד אחד שווה, לפי הסינרגיה – שלוש. צירוף של שותף נוסף לזה הקיים אמור לתת תוצאה של שלוש. ישנם מקרים בהם צירוף שותף הוסיף מימד עליו השותף המקורי (או אפילו שני השותפים הראשונים) לא היה חושב כלל. כך למשל, סינרגיה של אנשי מקצוע בתחום המחשבים ביחד עם אדם המומחה בארגומטריה יצרו לתוכנה מסוימת ממשקים מדהימים של "אדם – מחשב". התוכנה עצמה הייתה, ללא ספק, מאוד חכמה גם בלי הממשקים החדשים אבל התוספת של קלות התפעול והשימוש בה גרמו ללקוחות שלה להעריך אותה יותר ומכירות הרישיונות ותוכנות נוספות של אותו בית תוכנה, עלו פלאים.

שנית, כל שותף מביא עימו לשותפות ידע, ניסיון ומומחיות משלו. האחד בא עם כסף, השני – עם רעיון, השלישי עשוי לתרום טכנולוגיה חדישה, השותף הרביעי הוא בעל ניסיון ניהולי עשיר ואילו השותף החמישי והאחרון בא עם ידע רב בשיווק ומכירות. כל מימד לכשעצמו – לא בהכרח יגרום להצלחה. כלומר, רק טכנולוגיה בלי רעיון מאחוריה או רק כישורי ניהול בלי יכולות שיווק, פשוט ייכשלו. גם הרעיון המקצועי המבריק ביותר בשילוב הטכנולוגיה החכמה ביותר, אם לא יעמוד מאחוריהם ניהול כספי מוצלח – יגרמו ליותר נזקים מאשר לתועלת. כל אחד מגיע לשותפות עם הניסיון, הרקע והידע האישי שצבר. כלומר, הגיוון שבין השותפים השונים הוא זה שיכול לקחת את הרעיון הגולמי ולהפוך אותו לבר יישום מבחינה עסקית – שיווקית, מסחרית, טכנית, פיזית וכלכלית.

סיבה שלישית ליתרון בשותפות קשורה ליכולת הקטנה יותר של אדם בודד לקחת סיכונים. ככל שיותר אנשים שותפים להחלטות, כך היכולת לקחת סיכונים (חיוביים, שקולים, חכמים) עולה והתוצאה הסופית משתפרת. במקביל, ככל שיש יותר שותפים, כך גם סך ההון, בין אם הוא אנושי או כלכלי, בחברה החדשה עולה. כלומר לסיבה זו יש ערך כפול – מצד אחד, יכולת לקיחת הסיכונים החיוביים של השותפים עולה ומצד שני, יש להם יותר מקורות לגיוס הון.

קיימת סיבה נוספת לכך שלשותפות יש ערך חיובי וחשוב. כל עוד ההון העצמי בעסק הוא נמוך, השותפים יתנו מעצמם במלוא המרץ בשכר אפסי. לעיתים, אפילו, יוותרו על החזר ההוצאות. השותפות (כיחידה עסקית עצמאית) מקבלת בעצם אנשים בכירים ומקצועיים מאוד בתחומם שעובדים למעשה עבורה בחינם. בכל תרחיש אחר, העלויות של מוחות אלה או כוח אדם יקר זה היו מרקיעות שחקים. ואלו הן עלויות שבשלב זה של הקמת השותפות אין היא יכולה להרשות לעצמה להוציא.

אציין עוד אפשרות, נדירה אמנם, אבל עדיין קיימת בעולם העסקי. ישנם מצבים בהם עובד מסוים, בדרך כלל בעל כישרון או ידע או ניסיון ייעודי וייחודי, מסרב להמשיך לעבוד בתור שכיר ודורש להכניסו לעסק בתור שותף. עובד זה מודע למנוף שברשותו ובמרבית המקרים יהיה לבעל העסק קשה מאוד לעמוד נגדו והוא ייאלץ בעל כורחו להפוך אותו לשותף מן המניין.