עבור מניהול למנהיגות

לפני מספר חודשים העברתי סדנה באחת החברות בנושא מקצועי-משפטי. בדרך כלל אני מבצע טריק שמצליח לי כמעט בכל פעם. אני מתחיל את ההדרכה עם מילוי שאלון המיועד לבחון את הידע של המשתתפים אבל השאלה הראשונה שם היא מעט שונה. "רשום", כך אני מבקש מהמשתתפים, "מהי המטרה של עבודתך בחברה". בדרך כלל אני מקבל

מספר תשובות שונה כמספר המשתתפים. פעם, אגב, כבר נתקלתי במקרה בו מספר המשתתפים בסדנה היה 13 אך התקבלו 15 תשובות שונות...

ההדרכה המסוימת הזאת, שהתקיימה בבית מלון במרכז הארץ, מנתה קבוצה של תשעה אנשי מקצוע בתחומם, שכולם היו שייכים למחלקה אחת. להפתעתי הרבה, כל תשעת האנשים, כאשר נשאלו את השאלה המכשילה בדבר מטרת העבודה בחברה, ענו תשובה זהה.

למעשה, לא הייתי צריך להתפלא מאחר ויצא לי להכיר, בפגישה המקדימה, את המנהלת של הקבוצה. מצאתי לפניי אישה כריזמטית, דינמית, היודעת בדיוק מה היא רוצה ואף יודעת להעביר זאת לעובדים שלה, למנהלים שלה ולמקביליה.

מנהלת זו היוותה דוגמא קלאסית למנהיגות – ומה שיפה בעולם המודרני של תחילת המאה העשרים ואחת זה שניתן ללמוד ולשפר את יכולת המנהיגות הזאת. ניתן לקחת מנהלים טובים ולגרום להם להיות למנהיגים. ניתן לקחת מנהיגים צעירים (מתוך העתודה הניהולית של הארגון, למשל) ולהפוך אותם לכאלה, שבעתיד (גם אם הרחוק) יהיו למנהיגים.

מה גורם למנהל טוב להיות למנהיג מעולה? לדעתי, אפשר למנות חמש נקודות לפיהן ניתן לזהות איזה מנהל ניחן בפוטנציאל להיות מנהיג. כל אחת מנקודות אלו וכולן ביחד ניתנות לשיפור, ועל ידי כך להפוך כמעט כל מנהל מעולה למנהיג מצוין.

ראשית, מנהיג יודע לאן הוא מוביל את הקבוצה שלו. יש לו חזון, עתיד. לגבי 'מנהל', העתיד מצטמצם ל'מחר'. המנהיג, לעומתו, ידבר על חזון במונחים של חמש השנים הקרובות או העשור הקרוב. בעוד שהמנהל מדבר על העתיד הקרוב, הנראה לעין, המנהיג מדבר על חזון עתידני. המנהיג מסוגל לחזות את העתיד קורה, מתרחש. למנהיגים יש נטייה, בדרך כלל, להביא גם את האנשים הקרובים אליהם לראיה כזאת, עתידית, כאילו זה נמצא ממש מעבר לפינה.

שנית, למנהיג יש יכולת לסחוף איתו את האנשים שאיתם הוא עובד. הוא מסוגל לגרום להם להאמין כי הבלתי אפשרי הוא אפשרי וכי הם יכולים, באמצעות עבודה נכונה, להשיג את התוצאות הרצויות. הוא סוחף אותם למקומות אליהם כלל לא חלמו להגיע, תוך שהוא אינו מאפשר להווה או לבעיות לעמוד בדרכו. לעיתים הוא מציג להם עתיד כל-כך בלתי נתפס וכזה שנראה כה בלתי אפשרי, עד שדווקא הספקנים מוכנים ללכת בעקבותיו.

לעיתים, ואת זה צריך להדגיש, הוא מצליח לסחוף אחריו לא רק את העובדים שלו אלא גם את הספקים שלו, את הבוסים שלו בעבודה, את המשקיעים שלו ולעיתים קרובות הוא אף מצליח לגייס למשימת העל שלו את המנהלים המקבילים אליו בחברה. היכולת לגייס את כל הגורמים השונים להשגת אותה מטרה איננה פשוטה מחד ומאידך, יכולה להיות בעלת חשיבות קריטית להשגת המטרות המקצועיות והעסקיות של אותו מנהל.

הנקודה השלישית היא היכולת של המנהיג להתגבר על קשיים נוכחיים, זמניים, בדרך להשגת היעד. תמיד יימצאו קשיים או כשלים שיעמדו בדרך אבל המנהל-מנהיג ימצא דרך להתגבר עליהם. הוא לא ייתן לקשיים זמניים אלה לעכב אותו או את ביצוע משימתו. למנהיגים מקושר מושג ששמו "זמן החלמה" – זהו הזמן שלוקח להם להתגבר על מכשול כלשהו בדרכם להשיג את המטרה. ככל שהאדם הוא "מנהיג" גדול יותר, בעל יכולות גבוהות יותר, זמן ההחלמה שלו נמוך יותר. אמנם נוצר קושי, אבל כעת יש צורך להתגבר עליו בתוך זמן קצר ולהתחיל לחזור למסלול שיוביל להשגת המשימה הגדולה – יאמר לעצמו.

נקודה רביעית, בדומה לקודמת, היא ההתעלמות במודע של המנהיג מהפרטים הקטנים, השוליים –מאלה שעלולים לגרום לעיכוב או לעצירה של קידום החזון שלו. הוא אינו נותן לפרטים הקטנים לעכב את התהליך בדרך לביצוע המשימה שלו אלא סוקר את התמונה בראיה מערכתית כללית. יכולת מסוג זה מאפשרת לו להתעלם מהפרעות הקשורות לפרטים הקטנים כשהוא בוחן את התמונה הכללית.

הנושא החמישי שאותו מזהים במנהיג הוא יכולתו האישית להציג דברים, לדבר, לשכנע. עליו להיות בעל כושר שכנוע. ואין המדובר ביכולת למכור קרח לאסקימוסים אלא ביכולת אמיתית לשכנע ולגרום לאנשים לבצע את שנדרש מהם, גם אם הם לא תמיד מסכימים לכך. המנהיג ניחן ביכולת לשכנע אנשים בודדים, אך גם קבוצות, קטנות או גם גדולות, של אנשים. הוא יהיה מסוגל לשכנע אנשים פרטיים, חברות או תאגידים אבל במידת הצורך, גם עובדים במשרדים ממשלתיים או ברשויות מקומיות ובמוסדות אחרים. ליכולת זו חשיבות רבה מאין כמוה בתהליכים חוצי גבולות או בתהליכים רב-מערכתיים או ארוכים מאוד.