זליגה מתחומי מומחיות שאינם ליבת העסקים שלך

כמעט כל יזם, מנהל או בעל עסק מוצא את עצמו מהרהר מדי פעם על שינוי או הוספה של תחום עיסוק. זה יכול להיות עולם תוכן חדש לחלוטין, אזור גיאוגרפי שונה מאליו הוא רגיל או תחום עבודה בו הלקוחות שונים מאלה אליהם הוא רגיל כיום. פעמים נשמע הדבר כשינוי קיצוני למדי ולעיתים – כשינוי קטן אבל בעל השפעות גדולות. במקרים אלה, בהם יש אכן זליגה מתחום המומחיות של העסק לעבר השקעה חדשה, עסק חדש, חברה אחרת – קיימים כמה כללים ברורים שיש צורך לוודא שהם מיושמים.

קורה וליזם נדמה כי נמאס לו מהליבה המרכזית בה הוא פועל או כי עייף ממנה. לעיתים נדמה לו כי קל יותר בשווקים אחרים או שיש בהם הרבה יותר כסף או, לחילופין, פחות אשראי מאשר בעסק הליבה הנוכחי. לעיתים הוא שומע סיפורים מדהימים על הצלחות כלכליות הנמצאות בעולמות תוכן חדשים – והוא מתפתה לנסות ולשנות את המיקוד העסקי שלו או לנסות ולהרחיב את החברה שלו עם השקעות בתחומים חדשים.

פעל בעיקר בתחום המומחיות שלך

עליך לשאוף לעשות עסקים בתחום המומחיות שלך. בתחום זה יש לך את היכולות לזהות הזדמנויות עסקיות בניגוד לאדם מן הישוב שאינו יכול ואין לו את הידע המקצועי הנדרש כדי לזהות עסקה מוצלחת. נתקלתי בלא מעט מקרים שאדם, שתחום עיסוקו ומומחיותו הוא למשל בתחום הפלסטיק, החליט כי הוא פותח מסעדה ובנוסף לנסות גם את מזלו בתחום יבוא הצמיגים.

בצע בדיקת נאותות לעסק / מיזם עתידי

מהי בדיקת נאותות (Due Diligence)? אתחיל הפעם דווקא עם דוגמא מלפני מספר חודשים. לקוח שלי הגיע לפגישה במשרדי עם בקשה – לחתום על חוזה והסכם לרכישת חברה. בדרך כלל נחשבת בקשה מסוג זה לפשוטה, לגיטימית ואפילו די סטנדרטית. אך לא במקרה הזה. מדובר היה בחברה מעניינת מאוד. כלפי חוץ נראה היה כי היא מנוהלת בצורה מצוינת,

וודא כי הכנת תוכנית עסקית מפורטת לפני שהתחלת לפעול

לפני מספר חודשים הגיע למשרדי לקוח שרכש חברה אותה רצה לפתח ולקדם אבל לצערו, לאחר כשנה התברר לו כי כל הרעיונות המעולים שהיו ליועצים שלו וכל שאיפותיו לפתח את העסק עלו בתוהו וקרסו כמו מגדל קלפים. שאלתי אותו האם פעל לפי תוכנית עסקית כאשר רכש את החברה והוא הביט בי באי-הבנה. תוכנית עסקית, מבחינתו,

העסק מומחה/יועץ שמכיר היטב את התחום

אפשרות מומלצת נוספת להיכנס לעולם שהידע שלך לגביו מוגבל היא להעסיק מומחה חיצוני. זה יכול להיות מומחה תוכן או מומחה ידע שמכיר את התחום, את הענף, לפני ולפנים. בין אם יהיה זה יזם כושל בעברו או מזניק חברות באופיו – חשוב שהוא יהיה מהתחום עצמו, שיהיה בקיא בנעשה בו. לפעול בעולם לא מוכר בלי יועץ צמוד – זה כמו ללכת בתוך שדה מוקשים ולהמתין לראשון שיתפוצץ.

זכור כי העלויות בפועל תהיינה תמיד גבוהות מהמתוכננות

פעמים רבות נוכחתי לראות עד כמה הפעילויות בפועל גבו מחיר גבוה בהרבה מהמתוכנן. כמעט כל פעילות שנעשתה בהתאם לתכנון מוקפד נהנתה מתוספות, אם בכלל היו, מינימאליות. לעומת זאת, כמעט כל השקעה או רכישת עסק שנעשו ללא תכנית עסקית ואשר נוהלו בצורה חובבנית ומזלזלת, סבלו מתוספות בסכומי עתק.

סיכום זליגה מתחומי מומחיות

חלק מהמשקיעים מגיעים כבר עם ידע וניסיון מקיף בתחום בו הם מתעתדים להשקיע. הם מכירים את הענף בו הם פועלים, את כלליו ודרכי התנהלותו, הם מכירים את הספקים כמו גם את הלקוחות. זירת המשחק, בשאיפתם להגדיל את ההכנסות שלהם, מוכרת להם היטב על כל פינותיה. הם בחרו להתרחב ברמה העסקית על ידי