סיכום זליגה מתחומי מומחיות

חלק מהמשקיעים מגיעים כבר עם ידע וניסיון מקיף בתחום בו הם מתעתדים להשקיע. הם מכירים את הענף בו הם פועלים, את כלליו ודרכי התנהלותו, הם מכירים את הספקים כמו גם את הלקוחות. זירת המשחק, בשאיפתם להגדיל את ההכנסות שלהם, מוכרת להם היטב על כל פינותיה. הם בחרו להתרחב ברמה העסקית על ידי

הרחבת הפעילות בשטח אותו הם מכירים היטב ולא בכדי. תמיד נוח עם המוכר והידוע, קל יותר לפעול במקומות שעליהם יש לאדם ידע מקיף והוא אינו צריך ללמוד דברים חדשים. במקומות כאלה הוא יימנע, מן הסתם, מלעשות טעויות או שגיאות שעלולות לעלות בסכומי כסף נכבדים.

חלקם האחר של המשקיעים והמנהלים, לעומת זאת, נכנסים לעולמות תוכן חדשים להם, זרים לאופיים. פרק זה מיועד אליהם. בשום אופן אין בכוונתו של ספר זה, ובוודאי שלא של פרק זה, למנוע ממשקיע להיכנס לתחומים חדשים ומעניינים, אך דווקא משום כך, הזהירות מתחייבת.

נקודה נוספת שחשוב להזכיר כאן. לפני כל קניה של מקרר או של מכונת כביסה אנחנו עורכים סקרים בחנויות או באינטרנט, בודקים, משקיעים זמן ולעיתים גם כסף. בכל קניה אפשרית של רכב אנו טורחים להגיע למכון לצורך בדיקת הרכב לפני הקניה. זה נראה אך טבעי והגיוני לבצע בדיקות אלו לפני הוצאת הכסף בפועל. אך כאשר מדובר בהשקעות כספים עסקיות, ולא תמיד אנשים זוכרים לעשות כך. לעיתים נדמה כי ככל שהסכומים גדולים יותר, כך הבדיקות זניחות יותר ויותר מסתמכים על תחושות. לא כך צריך להיות – לבטח לא כאשר מדובר בסכומי כסף גדולים מאוד. דווקא כאשר חורגים מתחום העיסוק המקורי, הקרקע הבטוחה שלנו – דווקא שם יש צורך לבצע השקעה מקדימה של זמן וכסף כדי להבין, ללמוד, לשאול שאלות, לקבל ייעוץ ורק לאחר מכן, להשקיע בחוכמה. בדיקה מקיפה מקדימה עשויה להפוך את ההשקעה לרווחית יותר.

היעזרות ביועצים מומחים או בחינת תוכנית עסקית מפורטת – יכולים לשמש כלים מעולים בדרך לכניסה למגזר עסקים חדש, לשוק חדש או לזירה חדשה, בלתי מוכרת ולא ידועה.